Més informació [ Detall d'activitat

 
9000018888   XXIX Jornada de reflexió del CEC. L'ús del català a l'educació
2021-2022   Jornada / Jornades. Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   2/12/2021 - 2/12/2021 (5 hores) de 17:00h a 20:00h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Síncron
Organització   Consell d'Educació de Catalunya
  
  
  
  
Descripció i   Metodologia:   Jornada de reflexió sobre l'ús de la llengua catalana als àmbits educatius. Qualsevol interacció que es fa els centres té un component educatiu, per tant, la reflexió lingüística no pot quedar al marge del procés educatiu. Eduquem amb el que diem i el que fem, a l’aula i a fora. Per això, fa temps que els projectes educatius han superat les parets dels centres i es despleguen més enllà de l’estricte àmbit escolar (plans d’entorn, educació 365, etc.). En conseqüència, també ho ha de fer la llengua, que en la seva dimensió educativa, ha de guanyar terrenys en l’àmbit educatiu no formal: esport, lleure, etc.
  
Objectius   Reflexionar sobre l’estat de la qüestió i proposar un seguit de mesures a fi de capgirar la situació de minorització actual de la llengua que es presentarà a Jornada de reflexió.
  
Continguts   Les neurociències i en concret a la neurolingüística per aportar evidències sobre els beneficis d’un aprenentatge plurilingüe.
· La diversitat lingüística i els processos sociolingüístics. La necessitat d’un nou model de registre col·loquial.
· Propostes en la formació inicial del professorat, tant al màster de secundària com al pràcticum de primària.
· Fonamentació jurídica de l’ús del català als centres.
· Mirada sociolingüística a la realitat dels centres educatius i l’ús social de la llengua catalana.
· L’ús del català a les activitats d’educació no formal, en el món del lleure, a l’esport escolar i competitiu-federat.
· La presència del català a les xarxes socials i als eSports. Les noves plataformes tenen un caràcter educatiu i la llengua és fonamental.
· Els projectes lingüístics dels centres educatius, recollint aportacions de les direccions dels centres i el professorat.
· El que en pensen els joves, estem escoltant-los doncs la seva veu és de les rellevants. Aquí també els “hem de posar al centre”, especialment quan considerem les xarxes socials i les noves plataformes.
· L’ús del català a les pràctiques d’empresa de l’FP. El model d’FP dual implica una coordinació amb les empreses més gran i per tant també per millorar l’ús del català.
· Els vincles entre la cultura i la memòria es produeixen a través de llengua i són fonamentals per l’equitat. La llengua ens obre la porta a conèixer el patrimoni cultural i ens permet intervenir en la construcció del futur compartit.
  
Avaluació   Assistència. Aportació d'un comentari personal sobre la jornada, en un dels eixos tractats.
  
Requisits de  certificació   Assistència i qüestionari d'avaluació.
  
E-mail   jrodon@xtec.cat
  
  
Calendari  
 Sessió 1   dijous   09/12/2021   -   - 
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent